Planning die klanten blij maakt 

Iedereen heeft weleens ‘Grrrr-momenten’. Je voelt je onbegrepen of staat lang in de wacht. Dat kan anders! Door ruimte in te plannen voor het wegnemen van die ‘Grrr-momenten’. Dan wordt klantcontact meer klantexperience. En ja, dit is voor een groot deel te plannen. Hoe? Dat leer je in de Vakopleiding WFM-Klantcontact.

Even in het kort over de vakopleiding WFM Klantcontact

De Vakopleiding WFM Klantcontact is bestemd voor forecasters, capaciteitsplanners, roosteraars en traffic managers. De opleiding biedt echt een fundament aan kennis. Iets dat in een 1-daagse wfm training of cursus workforce management niet te leren is. De training bestaat uit vijf modules die elk één dag duren. De modules bestaan uit een mix van theorie, praktijk en intervisie.

Voor als je verder wilt  

De opleiding bestaat uit de vijf modules van elk één dag. Elke module is een mix van theorie, praktijk en intervisie. De perfécte opleiding voor iedereen binnen klantcontact die zich verder wil ontwikkelen in WFM.   


Theorie samen met de praktijk  

De modules worden verzorgd in vijf wekelijkse trainingsdagen in combinatie met voorbereidende opdrachten. Omdat onze trainers jarenlang ervaring hebben bij veel verschillende organisaties vullen ze de theorie aan met passende praktijkvoorbeelden. 

Deze onderwerpen komen aan bod in 5 modules

  • Introductie Workforcemanagement
  • Aanbod en bezettingsbehoefte
  • Capaciteitsmanagement op tactisch niveau
  • Roosteren en dagsturen
  • Rapportage en analyse
 

Jij ná de vakopleiding WFM Klantcontact

Na deze opleiding maak jij klantcontact WFM voor jouw organisatie meer werkend. Je hebt concrete kennis van het gehele WFM-proces en de samenhang tussen de verschillende onderdelen. Door alle facetten van workforce management te begrijpen ben je ook in staat om je taken effectiever uit te voeren binnen het totaalproces. Je hebt kennis van wachtrijtheorie en Erlang. Je bent in staat werkaanbod en inzetbehoefte te bereken en begrijpt de relatie tussen met verkeersvolume, behandeltijden, inzetbehoefte en servicedoelstellingen. Je hebt kennis van kwantitatieve en kwalitatieve forecasting en bent in staat een eenvoudig forecastmodel te bouwen. Je begrijpt wat shrinkage is, wat primair en secundair werkaanbod is en hoe arbeidsbehoefte en arbeidscapaciteit in een capaciteitsplan in evenwicht worden gebracht.Je kent de verschillende trade-offs die gemaakt moeten worden bij het roosteren en hoe een rooster op intervalniveau geoptimaliseerd wordt. Je weet wat er gemonitord moet worden in de dagsturing, wat reactiedrempels zijn en hoe je met behulp van reactie-strategieën het meest effectief ingrijpt bij afwijkend verkeersaanbod.

Duiken in de theorie en toepassen in jouw dagelijkse praktijk

 

Bijeenkomst 1 - De introductie van personeelsplanning

Bijeenkomst  2 - Arbeids- en rusttijden

Ochtend

Ochtend

  • Welkom, jouw leerdoelen & programma van de dag
  • WFM rollen en verantwoordelijkheden
  • De uitdagingen van WFM
  • Schijf van zes
  • Fundamentele stappen van het planproces
  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dag\huiswerkopdracht
  • Achtergronden
  • Inspectie voor de Arbeid
  • Cao’s: onderlinge verhouding ATW/ATB en de cao’s

Middag

Middag

  • Aansluiting van WFM op de organisatie
  • Roosterbeleid - Roosterproces
  • Discussie en oefeningen
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
  • Wat kan, mag en moet?
  • Discussie en oefeningen
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
 
   

Bijeenkomst  3 - Capaciteitsplanning

Bijeenkomst  4 - Flexibiliteit

Ochtend

Ochtend

  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dag(en)\huiswerkopdracht
  • Capaciteitsmanagement
  • Voorspellen arbeidsbehoefte
  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dagen / huiswerkopdracht
  • Nut en noodzaak van flexibiliteit
  • Vormen van flexibiliteit
  • Realiseren van flexibiliteit

Middag

Middag

  • Voorspellen benodigde arbeidscapaciteit II
  • Capaciteitsvergelijking
  • Discussie en oefeningen
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
  • Inrichten van flexibiliteitsproces
  • Flexbingo
  • Randvoorwaarden en kaders
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
 
   

Bijeenkomst 5 -  Roosteren

Bijeenkomst 6 - Eindpresentaties, eindtoets en GRIP

Ochtend

Ochtend

  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dagen/ huiswerkopdracht
  • Rollen en verantwoordelijkheden
  • Planspel
  • Planproces
  • Welkom & programma van de dag
  • Portfolio presentaties

Middag

Middag

  • Randvoorwaarden en doelstellingen
  • Gezond roosteren
  • Roostermethodieken
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
  • Bespreken uitkomsten eindtoets
  • Time management
  • Prioriteiten stellen
  • Jouw vooraf gestelde leerdoelen en advies vervolg
  • Certificering, fotomoment & evaluatie
 

Goed om te weten!

  • Jouw leervragen staan tijdens onze trainingen centraal. Hierdoor kan het zijn dat we afwijken van het programma.
  • Bij Vlirdens Campus hebben we prettige voorzieningen tot onze beschikking. Fijne plekken om te lunchen en pauzes te houden. We zorgen er altijd voor dat er voldoende tijd is voor rust en even bewegen in het mooie bos dat grenst aan onze Campus.
 

Tijdsinvestering en voorbereiding

De studielast van deze opleiding beslaat 5 dagen. Voor elke bijeenkomst vragen wij van jou een korte voorbereiding. Allereerst willen altijd weten wie je bent, wat je achtergrond is én wat je wilt leren. Naast deze vragen kan het zijn dat je voor elke komende training een opdracht gaat uitvoeren. Elke opdracht heeft een relatie tot jouw dagelijkse praktijk en helpt jou om voor de training al in de leerstof te komen. Uiterlijk 2 weken voor dat de training start, hoor je van ons wat de exacte voorbereiding inhoudt.

Certificaat Vakopleiding Personeelsplanning

Aan het einde van je training ontvang je een persoonlijk deelnamecertificaat als je 80% van de lesdagen hebt bijgewoond.
In het kort +

Even in het kort over de vakopleiding WFM Klantcontact

De Vakopleiding WFM Klantcontact is bestemd voor forecasters, capaciteitsplanners, roosteraars en traffic managers. De opleiding biedt echt een fundament aan kennis. Iets dat in een 1-daagse wfm training of cursus workforce management niet te leren is. De training bestaat uit vijf modules die elk één dag duren. De modules bestaan uit een mix van theorie, praktijk en intervisie.

Voor als je verder wilt  

De opleiding bestaat uit de vijf modules van elk één dag. Elke module is een mix van theorie, praktijk en intervisie. De perfécte opleiding voor iedereen binnen klantcontact die zich verder wil ontwikkelen in WFM.   


Theorie samen met de praktijk  

De modules worden verzorgd in vijf wekelijkse trainingsdagen in combinatie met voorbereidende opdrachten. Omdat onze trainers jarenlang ervaring hebben bij veel verschillende organisaties vullen ze de theorie aan met passende praktijkvoorbeelden. 

Inhoud +

Deze onderwerpen komen aan bod in 5 modules

  • Introductie Workforcemanagement
  • Aanbod en bezettingsbehoefte
  • Capaciteitsmanagement op tactisch niveau
  • Roosteren en dagsturen
  • Rapportage en analyse
 

Resultaat +

Jij ná de vakopleiding WFM Klantcontact

Na deze opleiding maak jij klantcontact WFM voor jouw organisatie meer werkend. Je hebt concrete kennis van het gehele WFM-proces en de samenhang tussen de verschillende onderdelen. Door alle facetten van workforce management te begrijpen ben je ook in staat om je taken effectiever uit te voeren binnen het totaalproces. Je hebt kennis van wachtrijtheorie en Erlang. Je bent in staat werkaanbod en inzetbehoefte te bereken en begrijpt de relatie tussen met verkeersvolume, behandeltijden, inzetbehoefte en servicedoelstellingen. Je hebt kennis van kwantitatieve en kwalitatieve forecasting en bent in staat een eenvoudig forecastmodel te bouwen. Je begrijpt wat shrinkage is, wat primair en secundair werkaanbod is en hoe arbeidsbehoefte en arbeidscapaciteit in een capaciteitsplan in evenwicht worden gebracht.Je kent de verschillende trade-offs die gemaakt moeten worden bij het roosteren en hoe een rooster op intervalniveau geoptimaliseerd wordt. Je weet wat er gemonitord moet worden in de dagsturing, wat reactiedrempels zijn en hoe je met behulp van reactie-strategieën het meest effectief ingrijpt bij afwijkend verkeersaanbod.

Programma +

Duiken in de theorie en toepassen in jouw dagelijkse praktijk

 

Bijeenkomst 1 - De introductie van personeelsplanning

Bijeenkomst  2 - Arbeids- en rusttijden

Ochtend

Ochtend

  • Welkom, jouw leerdoelen & programma van de dag
  • WFM rollen en verantwoordelijkheden
  • De uitdagingen van WFM
  • Schijf van zes
  • Fundamentele stappen van het planproces
  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dag\huiswerkopdracht
  • Achtergronden
  • Inspectie voor de Arbeid
  • Cao’s: onderlinge verhouding ATW/ATB en de cao’s

Middag

Middag

  • Aansluiting van WFM op de organisatie
  • Roosterbeleid - Roosterproces
  • Discussie en oefeningen
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
  • Wat kan, mag en moet?
  • Discussie en oefeningen
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
 
   

Bijeenkomst  3 - Capaciteitsplanning

Bijeenkomst  4 - Flexibiliteit

Ochtend

Ochtend

  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dag(en)\huiswerkopdracht
  • Capaciteitsmanagement
  • Voorspellen arbeidsbehoefte
  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dagen / huiswerkopdracht
  • Nut en noodzaak van flexibiliteit
  • Vormen van flexibiliteit
  • Realiseren van flexibiliteit

Middag

Middag

  • Voorspellen benodigde arbeidscapaciteit II
  • Capaciteitsvergelijking
  • Discussie en oefeningen
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
  • Inrichten van flexibiliteitsproces
  • Flexbingo
  • Randvoorwaarden en kaders
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
 
   

Bijeenkomst 5 -  Roosteren

Bijeenkomst 6 - Eindpresentaties, eindtoets en GRIP

Ochtend

Ochtend

  • Welkom & programma van de dag
  • Terugblik vorige dagen/ huiswerkopdracht
  • Rollen en verantwoordelijkheden
  • Planspel
  • Planproces
  • Welkom & programma van de dag
  • Portfolio presentaties

Middag

Middag

  • Randvoorwaarden en doelstellingen
  • Gezond roosteren
  • Roostermethodieken
  • Reflectie en afronden van de bijeenkomst
  • Bespreken uitkomsten eindtoets
  • Time management
  • Prioriteiten stellen
  • Jouw vooraf gestelde leerdoelen en advies vervolg
  • Certificering, fotomoment & evaluatie
 

Goed om te weten!

  • Jouw leervragen staan tijdens onze trainingen centraal. Hierdoor kan het zijn dat we afwijken van het programma.
  • Bij Vlirdens Campus hebben we prettige voorzieningen tot onze beschikking. Fijne plekken om te lunchen en pauzes te houden. We zorgen er altijd voor dat er voldoende tijd is voor rust en even bewegen in het mooie bos dat grenst aan onze Campus.

Praktisch +

 

Tijdsinvestering en voorbereiding

De studielast van deze opleiding beslaat 5 dagen. Voor elke bijeenkomst vragen wij van jou een korte voorbereiding. Allereerst willen altijd weten wie je bent, wat je achtergrond is én wat je wilt leren. Naast deze vragen kan het zijn dat je voor elke komende training een opdracht gaat uitvoeren. Elke opdracht heeft een relatie tot jouw dagelijkse praktijk en helpt jou om voor de training al in de leerstof te komen. Uiterlijk 2 weken voor dat de training start, hoor je van ons wat de exacte voorbereiding inhoudt.

Certificaat Vakopleiding Personeelsplanning

Aan het einde van je training ontvang je een persoonlijk deelnamecertificaat als je 80% van de lesdagen hebt bijgewoond.

Vakopleiding WFM Klantcontact Vlirdens Opleidingen https://vlirdensopleidingen.nl

De arbeidsmarkt vraagt om structurele verandering. Niet door het aannemen van meer mensen of harder werken maar door te zorgen dat de inzet klopt. De vakopleiding WFM Klantcontact leert jou hoe. Door oog te hebben én te houden voor werkplezier van jou en je collega’s. En tegelijk de kwaliteit van de dienstverlening hoog te houden.

Vakopleiding WFM Klantcontact Amersfoortseweg 98, Doorn

Meer weten?

Naar contactformulier